Nespavost

Přidat zkušenost

Nespavost léčí Neurologie a patří mezi Poruchy spánku

DISKUSE, Popis, Rizikové faktory, Prevence, Příznaky a projevy, Léčba, Jak si pomoci, Komplikace

Popis nespavosti

Nespavost nebo-li insomnie je nejčastější skupina poruch spánku, jejíž hlavním příznakem je porucha usínání anebo průběh spánku (přerušovaný spánek, brzké probouzení).

Poruchy spánku rozdělujeme podle převažující příčiny na insomnie (nespavost), hypersomnie (nadměrná spavost), poruchy cirkadiánního rytmu (tj. poruchy střídání spánku a bdění, netolerance směnného režimu např. v povolání) a parasomnie (chorobné stavy a jevy vyskytující se v souvislosti se spánkem, např. náměsíčnictví, mluvení ve spánku, noční křeče v lýtkách a mnoho dalších).

Z časového hlediska pak insomnie dělíme na krátkodobé či občasné (intermitentní) a chronické, trvající déle než 6 měsíců.

Nespavost může mít řadu vyvolávajících faktorů, které obvykle rozlišujeme na zevní a vnitřní. Ty by měly být pečlivě prozkoumány a zhodnoceny tak, aby bylo možno insomnii řádně léčit.

Mezi zevní faktory můžeme jmenovat stres a jiné vlivy z prostředí (jako je chlad, teplo, nepohodlné lůžko, hluk či pouhé tikání hodin) a nepřiměřenou spánkovou hygienu (režimová opatření). Spánková hygiena je soubor opatření, která mají usnadnit usínání a napomoci normálnímu průběhu spánku (viz níže).

vnitřním faktorům pak řadíme tělesné a psychické potíže. Častým problémem spojeným s poruchou spánku bývá přítomnost choroby, která pacienta obtěžuje do té míry, že nemůže usnout. Může se jednat o stavy spojené s bolestí (bolesti svalů, kloubů, nádorová onemocnění), svěděním (různé ekzémy), endokrinní poruchy jako je zvýšená funkce štítné žlázy, plicní choroby (kašel, astma), srdeční choroby (arytmie, dušnost v souvislosti se srdečním selháváním) problémy se zažíváním (dyspepsie), dále silné emoční zážitky, úzkost a jiné neduhy, které dotyčnému takzvaně „nedají spát“.

Potřeba spánku je velmi individuální, průměrně se však pohybuje okolo 6-8 hodin a bohužel díky současnému náročnému životnímu stylu je doba spánku stále záměrně zkracována. Za chorobný je možné považovat stav, kdy spánek nepřináší dostatečný odpočinek, dotyčný se necítí zotavený, během noci se často budí, opakovaně nemůže usnout, během dne je unavený. Tímto si utváří začarovaný kruh ve smyslu takovém, že se pak snaží dohánět probdělý čas odpočinkem během dne, ulehnutím v odpoledních hodinách a v noci opět nemůže usnout a podvědomě si tak utváří návyk se spánkem během dne a bdělostí ve večerních, nočních až ranních hodinách. V odborných publikacích se hovoří o tzv. ďábelském kruhu.

Rizikové faktory nespavosti

Rizikovými faktory rozumíme stavy a podněty vedoucí k nespavosti, tj. nevhodné prostředí pro spánek zahrnující hluk (tikající budík a jiná elektronika v ložnici), zápach, horko, chlad, nevyhovující lůžkoviny či lože (např. tvrdá či příliš měkká matrace).

Dále užívání stimulujících nápojů jako je káva, energetické nápoje a alkohol brzy před usnutím, kouření a požívání jiných návykových (především stimulujících) lá­tek.

Rovněž řešení sporů a stresujících záležitostí před plánovaným usnutím a zvýšená aktivita či sport méně než 5 hodin před spánkem mohou narušit proces usínání a spánku.

Také pospávání během dne a pobyt v posteli v době, kdy normálně nespíme nebo o to ani neusilujeme, nám může utvořit návyk, kdy si ulehnutí přestaneme spojovat s dobou, kdy obvykle chodíme spát a s místem, kde obvykle spíme.

Prevence nespavosti

Jak již bylo několikrát zmíněno, důležitá je zejména spánková hygiena, vyřešení všech rizikových faktorů pro spánek a včasné řešení již nastalých problémů se spánkem. Obecně platí, že čím více se problémy odkládají, tím více nás obtěžují a mohou být hůře řešitelné, případně se již nedaří zjistit, odkud daná problematika pramení.

Příznaky a projevy nespavosti

Dominujícími příznaky nespavosti je prodloužená doba usínání, přerušovaný spánek a brzké probouzení. Někdy si pacient na probouzení během noci nepamatuje, nicméně může být zvýšeně unavený, obtížně ráno vstává, necítí se zotavený po dostatečně dlouhé době pobytu na lůžku a během dne je celkově méně výkonný.

Léčba nespavosti

Správná léčba by v prvé řadě měla být zaměřena na režimová opatření, jejichž součástí je nácvik spánkové hygieny a dále léčba vyvolávající příčiny, kterou se snažíme odstranit, což znamená aktivně pátrat po jiných chorobách, které mohou být zdrojem nespavosti, aniž by si to třeba i nemocný uvědomoval.

Spánková hygiena zahrnuje několik jednoduchých pravidel – zamezit ulehnutí na lůžko předčasně, tedy až v době, kdy se cítíme skutečně unavení a kdy obvykle chodíme spát (vhodné je si stanovit hodinu ulehnutí ke spánku a tu každý den dodržovat).

Měl by platit přísný zákaz spánku během dne, což bývá u řady pacientů dosti častým zvykem. Pokud se nám nedaří usnout, můžeme zkusit nějakou jednoduchou činnost a opět se vrátit na lůžko a pokusit se usnout. Lůžko bychom měli používat jen ke spánku, abychom si utvořili návyk.

Z jídelníčku vyřadíme alkohol, kávu, černý či zelený čaj, příliš energetické nápoje (limonády, džusy) a potraviny, a to převážně v odpoledních a pozdních večerních hodinách. Omezení kouření taktéž pomáhá. Rovněž sportovní a jiné fyzicky či psychicky náročné aktivity bychom měli přibližně 5 hodin před spánkem omezit či vynechat.

Během dne bychom měli mít přiměřenou fyzickou aktivitu. Měli bychom se naučit zvládat stres jak v práci, tak v soukromí (existuje řada volně dostupných kursů či knih), případně se ho snažit omezit (zaměstnat ostatní členy rodiny např. v péči o děti, sourozence, prarodiče apod., opustit příliš stresující zaměstnání případně pokud máme povolání více, ponechat si jedno a na to se plně soustředit).

Standardním krokem je úprava ložnice ve smyslu izolace, ztišení, klidu, vytvoření zázemí a bezpečí.

Pokud nepomůže nácvik spánkové hygieny a vytvoření vlastních spánkových rituálů, jako je například četba knížky před spaním, přistupuje se k léčbě farmakologické. Ta zahrnuje podávání léků ze skupiny tzv. hypnotik (nebenzodiazepinová i benzodiazepi­nová), pokud je součástí potíží i úzkost, podávají se anxiolytika (ztišující léky proti úzkosti).

Poruchy cirkadiánního rytmu (porucha střídání spánku a bdění) se řeší podáváním melatoninu, což je hormon přirozeně produkovaný v lidském těle a normálně navozující spánek (obvykle užíván při cestování letadlem).

Jak si mohu pomoci sám

Pomoci si můžete hned několika způsoby. Jednak dodržováním a nácvikem spánkové hygieny a vyhnutím se rizikovým faktorům včetně vyvarování se nadměrného stresu a problémů v práci či rodině.

Navíc se může pokusit o navození spánku pomocí celé řady čajů, které jsou běžně dostupné v lékárnách, drogeriích či supermarketech. Takové čaje či čajové směsi obvykle obsahují meduňku lékařskou, kozlík lékařský či chmel otáčivý. K dispozici jsou i kapky či tablety s těmito bylinkami. Na některé pacienty působí velmi příznivě.

Komplikace nespavosti

Hlavní komplikací je zejména únava a psychické potíže které nespavost logicky s sebou přináší. Z únavy pramení řada nehod během dne, ať už automobilových, pracovních či jiných, snížená koncentrace a schopnost se učit.

Strach z nemožnosti usnout v postiženém vyvolává stále vzrůstající úzkost, ve výsledku se pak u pacienta můžeme potýkat s depresí.

Diskuse

Další názvy: insomnie, porucha usínání a kontinuity spánku, porucha spánku

Nevíte si rady? Zeptejte se v diskusi nebo položte otázku do poradny lékařů.

Zkušenosti uživatelů s nespavostí

Máte zkušenost s nespavostí?

Starosti a nespavost JančaD68 (20.11.16)

Já to musím vzít trošku ze široka. Normálně jsem byla schopná spát i 12 hodin denně v pohodě. Vše se změnilo, když nám náš milovaný pejsek onemocněl po úraze těžkou epilepsií. Jeho nemoc začala před dvěma lety a vyžadovala naprostou pravidelnost, co se týče užívání léků, ale i hlavně podávání stravy po 2 hodinách ve dne i v noci, samozřejmě vše kolem toho.

Pejska nám před měsícem otrávili a já od té doby nemohu vůbec spát. Před tím jsem ho obsloužila a normálně hned usnula. Nyní už měsíc vůbec nespím a když ano, stejně se po 2 hodinách zase vzbudím, jenže pak už neusnu.

Spím tak 2 hodiny denně, ale nejsem vůbec unavená. Naopak. Stavíme si dům a já se snažím hodně pracovat manuálně, nepomáhá nic, ani když se stahám do bezvědomí. Ani opít se mi nepomáhá, už ani Neurol. Jsem jako robot, stále narvaná energií, ale moc bych chtěla spát jako dřív.

Nespavost s příchodem léta Anita01 (10.06.16)

Dobrý den, je mi 16 let a mám za sebou už několik zkušeností s nespavostí. Jdu si např. lehnout do postele v 22:00 s úmyslem spát, ale ještě ve 1:00 ráno koukám tzv. „do blba“. Potom někdy usnu, ale někdy také vůbec a proto nemůžu jít o pár hodin později do školy. Největší zajímavostí je, že se mi to stává, když se mění roční období a začíná se oteplovat, tedy na léto. Děje se mi to už od mých 15 let. Sice se to neděje naštěstí každý den, ale do týdne bych to napočítala víckrát než jednou. Byla jsem u obvodní lékařky a ta mi doporučila meduňkový čaj. Nemohu říct, že by mi nepomohl, ale ani zas žádné kouzelné léčivé účinky to též nemá.

Nespavost celý život Pepabezspanku (28.12.15)

Zdravím, je mi 19 let. Vůbec si nepamatuji, že bych se někdy dobře vyspal. Mám období, kdy spím v noci jen hodinu a v práci jsem naprosto vyčerpaný. Přijdu domů a nic nezvládám, chce se mi spát a když si lehnu, tak vůbec nemůžu usnout.

Někdy jsem zase 2-3 dny bez spánku. To je příšerný! Nedokážu nic, jsem nervní, propadám silným depresím a nechce se mi s nikým komunikovat. Odpočítávám každou minutu do začátku víkendu a vždy věřím, že se vyspím, ale takové štěstí jsem ještě neměl. Jsem na všechny nervní a v práci se po 2 hodinách cítím jako po 24 hodinové šichtě… Už jsem to nevydržel a po dalších 3 dnech, ve kterých jsem naspal sotva 2 hodiny, jsem to už musel napsat…

Vůbec nemohu spát Kiki0161 (06.01.15)

Posledního půl roku vůbec nemohu spát. Ráno vstávám v 5:00 a jdu spát okolo 2:00 - 3:00 a párkrát jsem nespala vůbec. Pořád jsem unavená a pořád mi padá hlava od toho, jak se mi chce spát, jenže nemůžu. Nedokážu se na nic soustředit a přes den neusnu. Nejhorší je, že to teď nemám vůbec lehký, propadám depresím. Zkouším se sebou něco dělat, ale nedokážu to.

Nespavost a Hypnogen GabrielaM (01.08.14)

Mám obrovský problém s nespavostí. Jen čekám, kdy se zhroutím nebo sebou někde seknu. Jsem totálně vyčerpaná. Pár měsíců beru Hypnogen, předepsaný mým psychiatrem. Léčím se s depresemi a úzkostmi. Brala jsem Hypnogenu jen půlku tablety na noc, pak to přestávalo účinkovat, budila jsem se třeba ve 4 ráno. Tento týden jsem nespala už třetí den. Včera jsem si potřetí vzala 3/4 tablety místo půlky. V pondělí jsem nespala vůbec, v úterý pár hodin, ve středu vůbec, včera asi tři hodiny. Jsem vyřízená fyzicky i psychicky a podle toho i vypadám. Už nemůžu.

Léčba

Hypnogen, meduňkový čaj

aja83 (24.10.13)

Občas mám problém usnout, i když se cítím velmi unavená. Nedokážu ale vypnout hlavu a převaluju se třeba několik hodin. Ovlivní to celý den. Jednou jsem cestou z práce po takovéto noci usnula v tramvaji a probudila se na konečné.

Léčba

Jelikož je to spíše nárazové a nejspíš psychického původu, tak jsem to s lékařem nikdy neřešila.

Co mi pomohlo

Záleží na tom, jak moc jsem ve stresu. Někdy stačí meduňkový čaj. Po fyzicky hodně namáhavém dni většinou taky nakonec nějak usnu, ale jindy ani tohle nestačí. Zatím mi vždy pomohl psychowalkman, který mám přes rok doma. Ze začátku mě to troch ruší v těch černých myšlenkách, ale potom vždycky usnu. Měla jsem jej původně půjčený na jeden měsíc, ale osvědčil se a mám ho doma pro strýčka příhodu.

Nespavost a noční pocení kesagatame (07.01.13)

Nemohu v noci spát. Nyní je 7.00 a já jsem ještě nespal,ačkoli jsem již 3× ležel v posteli, ale vždy jsem vstal, protože jsem byl naprosto bdělý. Když jedu autem na chalupu, tak se musím neustále plácat a to dost silně po tváři, abych neusnul, až mne bolí tváře jak po výprasku. Někdy spím u televize, ale asi tak 1 hodinu. Když se mi podaří v noci usnout, tak se budím a to maximálně do dvou hodin spíše však po jedné hodině a jsem vždy celý propocený, že se musím celý převléknout a vyměnit celé povlečení. Matrace musím měnit velice často, protože jsou za krátký čas znehodnoceny plísní. Trvá to už dlouho, docela mě to ničí psychicky i fyzicky. Je mi 63 let a tento stav mám už dlouhá léta a nepomáhají ani prášky.

Insomnie a čáj Spánek a nervy vocier (18.04.11)

Dva týdny jsem měl špatný a nekvalitní spánek, někdy jsem vůbec neusnul, nesoustředěnos­t, únava.

Léčba

Volně prodejná hypnotika z lékárny a různé čaje, vyléčení po dvou dnech od začátku jejich užívání.

Co mi pomohlo

Pomohlo mi přírodní hypnotikum z lékárny a také čaj Spánek a nervy.

Nevíte si rady? Zeptejte se v diskusi nebo položte otázku do poradny lékařů.

Babské rady na nespavost